O autorze
Autor pierwszego w Polsce bloga o tematyce Bitcoin i cyfrowych walut - Satoshi.pl. Absolwent Finansów i Rachunkowości na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Organizator pierwszych w Polsce konferencji dotyczących Social Lending w latach 2011 i 2012 oraz Bitcoin i Blockchain w roku 2013. Prowadzi własne badania nad rozwojem cyfrowych walut i systemów płatniczych. Organizator comiesięcznych spotkań poświęconych tej tematyce. Współtwórca systemu AML/KYC - Coinfirm.io

FinTech po polsku: wywiad z Dorotą Zimnoch

Czy istnieje jakaś recepta na sukces startupu? Co sprawia, że branża FinTech rozwija się w Polsce tak dynamicznie? Na co postawić na początku: na pewny rozwój lokalny czy globalną ekspansję firmy?

To pytania, które spędzają sen z powiek wielu przedsiębiorcom. Na pomoc przychodzi cykl FinTech po polsku, w którym ukazywać będą się wywiady z liderami innowacji, ekspertami w dziedzinie FinTech oraz specjalistami z sektora nowych technologii. Bohaterowie naszych artykułów pojawią się też na InsurTech Digital Congress, gdzie zaprezentują swoje podejście do technologii finansowych.

Dorota Zimnoch jest międzynarodową ekspertką branży FinTech oraz InsurTech. W blisko 20-letniej karierze pracowała z czołowymi międzynarodowymi firmami jak Citi, AIG, Alico, MetLife, 4finance wdrażając szereg innowacyjnych produktów i usług w zakresie bankowości, ubezpieczeń, pożyczek i płatności. W ramach naszej serii, wprowadzającej w tematykę FinTech i InsurTech Digital Congress, poprosiliśmy Panią Dorotę o kilka słów nt. polskich start-upów i nowych technologii.

Co, według Pani, wpływa w największym stopniu na sukces polskich start-upów?
Uważam, iż my Polacy mamy kilka cech, na których możemy opierać nasz sukces. To przede wszystkim kreatywność i determinacja, aby znaleźć rozwiązanie problemu, trochę w myśl ‘Polak potrafi’. Jesteśmy narodem przedsiębiorczym, dobrze wyedukowanym. Nasz kraj oferuje jednych z najlepszych informatyków i programistów na świecie, a oni mają bardzo duży udział w sukcesie budowanych rozwiązań. Należy zauważyć, iż startupy, które odnoszą sukces, to te, które nie ograniczają się do działalności wyłącznie na rynku polskim, ale mają ambicje i plany na ekspansję międzynarodową, jak np. Coinfirm, Billon, Azimo, Xchanger, Limitless, itd. Taka otwartość jest bardzo ważna w odniesieniu sukcesu.

Jaka nowa technologia jest dla Pani najbardziej interesująca lub jaka według Pani, będzie miała największe znaczenie w najbliższym czasie?
Uważam, że blockchain to technologia przyszłości, która wywrze olbrzmymi wpływ na funkcjonowanie biznesów, społeczeństw oraz indywidualnych jednostek. Jak? Spójrzmy np. na rozwiązanie, które ostatnio zaoferowała Axa we Francji, a które dotyczy ubezpieczenia w przypadku opóźnionego lotu. Dzięki zastosowaniu blockchain zbudowano twz. Smart contract, który automatycznie, w oparciu o parametry lotu, uruchamia wypłatę odszkodowania w przypadku spóźnionego lotu. Klient nie musi wypełniać żadnych formularzy, a pieniądze dostaje w kilka minut po wylądowaniu samolotu.

Blisko się też przyglądam Wirtualnej Rzeczywistości (Artificial Intelligence) i związanej z nią automatyzacji. Ostatnio analizowałam jej wpływ na sektor ubezpieczeń i jestem pod olbrzymim wrażeniem korzyści, jakie przynosi ona biznesom oraz indywidualnym klientom.
Jeden z biznesów, który używa AI w codziennych procesach opowiadał mi o tym jak technologia nie tylko przyspieszyła proces likwidacji szkody (porównując zdjęcia z miejsca zdarzenia i uszkodzonego auta, z tysiącem zdjęc w bazie, szacując w ciągu kilku sekund wartość szkody), ale pomogła też wyłapać nadużycia (software automatycznie połączym się z aukcją sprzedaży aut i zauważył, iż zgłaszane rozbite drzwi w aucie były już rozbite miesiąc wcześniej, kiedy właściciel próbował sprzedać auto)

Jak ważna jest współpraca z międzynarodowymi, zagranicznymi rynkami i podmiotami dla innowacyjnych firm z małych regionów?
Współpraca ekosystemu, czy to na poziomie lokalnym, regionalnym i międzynarodowym jest kluczowa. Świat zmienia się bardzo szybko i jeden podmiot nie jest w stanie zająć się wszystkim. Coraz częściej obserwujemy, iż podmioty łączą siły, aby zaoferować najlepszą wartość swoim klientom. Np. Bank N26 połączył siły z firmą przekazów pieniężnych Transferwise. Dzięki temu mógł zaoferować funkcjonalność klientom szybciej jednicześnie optymalizując koszt i ryzyko biznesowe.

Jakie były Pani doświadczenia we współpracy z większymi firmami i korporacjami? W jakim zakresie oczekiwałaby Pani czegoś więcej?
Większe firmy i korporacje potrzebują otwarcia na zmianę i innowacje oraz przemiany kulturowej. Powinny otworzyć się na testowanie nowych rozwiązań, nawet jeśli są one obarczone ryzykiem niepowodzenia. Tylko w taki sposób mogą zdobywać doświadczenie i rozwijać talent w organizacji. Powinny także otworzyć się na współpracę z ekosystemem (firmy technologiczne, startupy, regulatorzy) w interesie klienta,
Większość organizacji wymaga lub jest na początku transformacji cyfrowej. Niestety wielokrotnie nie jest ona przeprowadzona strategicznie, często pomija solidną analizę, a w rezultacie nowe procesy cyfrowe są nadal budowane wokół starych procesów i modeli, wokół produktów i istniejących struktur dystrybucji. Moim zdaniem takie podejście skazane jest na porażkę. To trochę tak jakby dom wymagał wymiany elektryki, ale właściciel chcąc oszczędzić koszt czy wysiłek związany z kuciem wszystkich ścian decyduje się na metodę sztukowania i klejenia na taśmę, często robiąc to samemu i rezygnując z fachowej pomocy. Krótkoterminowo może to się sprawdzi, ale na dłuższą metę zapowiada bardzo kosztowaną porażkę. Biznesy powinny przeanalizować swoje procesy i przeorganizaować je tak , aby były zorientowane na potrzeby klienta, biorąc pod uwagę jego potrzeby i preferencje.

Wywiad powstał przy współpracy z Magdaleną Poprzeczko

https://twitter.com/d_zimnoch
https://twitter.com/satoshiPL

Trwa ładowanie komentarzy...